Een omstreden avontuur: vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Wouter Fransen - WaarBenJij.nu Een omstreden avontuur: vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Wouter Fransen - WaarBenJij.nu

Een omstreden avontuur: vrijwilligerswerk

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Wouter

06 Juli 2017 | Zambia, Livingstone

Lieve allemaal,

Mijn laatste verslag heb ik erg geëmotioneerd geschreven toen er een eind kwam aan mijn uitwisselingsjaar in Fresno. Dit jaar heeft mij meer gebracht dan woorden kunnen omschrijven, dus dat ga ik ook niet proberen. Het heeft mij gebracht waar ik nu ben: studerende aan de lerarenopleiding voor het vak Aardrijkskunde.

Aardrijkskunde gaat, naast de prachtige fysieke kant, over sociale geografie. Het mooie vind ik hiervan dat ik gedwongen word om buiten mijn normale referentiekaders te denken. De wereld is groot en we delen hem met super veel mensen, beschavingen, culturen etc.. Na Amerika en door alles wat ik sindsdien heb geleerd, is mij een hele heldere missie op het hart geschreven:
Ik ga zo veel mogelijk leren van de wereld. Ik ga me erin verdiepen, ik ga mijn visie en mening op een breder perspectief plaatsen en ik laat me verwonderen door en verbazen over alles wat deze aarde en de mensen erop te bieden hebben. Deel daar van, hoe afgezaagd het ook mag klinken en hoe ridicuul duur deze hobby ook is, is reizen.

Dit brengt mij tot het volgende avontuur: Ik ga 4 weken lang naar Livingstone, Zambia. Ik vertrek zaterdag 15 Juli al en kom 13 Augustus terug. Ik ga me hier deze weken in een buitenwijkje, Linda, 'nuttig' maken op een basisschooltje voor kinderen wiens ouders geen financiële middelen voor schoolgeld ter beschikking hebben.
Het begon allemaal toen ik zelf op een school uitwisselingsprogramma's stond te promoten. Naast mijn standje stond Travel Active met diens mooie aanbiedingen tot vrijwilligerswerk en dit prikkelde mij meteen. Vrij snel ben ik mij in verschillende instanties en avonturen gaan duiken. Zambia won. Ik kan hier mijn passie voor educatie combineren met een stuk relatief onaangetast stuk Afrika, waar alle kleine beetjes aan inzet helpen.
Ik weet dat vrijwilligerswerk een omstreden onderwerp is. Zelf heb ik veel college's gehad en ook artikels uit de Geografie e.d. gelezen waarin alle nadelen stonden van "verstoring van de cultuur" en "kindjes knuffelen en ze vervolgens verdrietig achterlaten staan".

Ik wil mijn motieven graag toelichten. Ik ga NIET naar een weeshuis om kindjes te vertroetelen. Zelf vind ik dit enorm fout en niet doeltreffend, al snap ik de gedachtegang van de vrijwilligers wel die het grotere plaatje niet overzien. Daarnaast ga ik niet met de gedachte van: ik ga in deze 4 weken de wereld verbeteren en mezelf goed laten voelen. Ik ga naar Zambia om te leren. Ik wil leren van andere culturen en ik wil groeien als persoon. Dit avontuur helpt mij daarbij, dat weet ik honderd procent zeker. Ik ga ook niet naar Livingstone voor de mooie natuur (Victoria watervallen 12 km van m'n verblijf). Sterker nog, ik wist niet eens dat die watervallen zo dichtbij waren, want dat was ook helemaal niet mijn uitgangspunt, hoewel ik zeker van dit natuurlijk wereldwonder ga genieten. Ik ga 4 weken naar Livingstone om mezelf te ontwikkelen en om een armere maar ook andere kant van onderwijs en leven te kunnen zien. Ik ga daarom na de 4 weken op het project ook weer terug naar Nederland, ik ga daarna niet een luxe reis maken, dat gaat tegen mijn missie en uitgangspunten in. Ook verblijf ik in een Zambiaans gastgezin. Dit is het deel waar ik zo nieuwsgierig naar ben en waar je in een vrijwilligerstehuis niet aan toe komt: de cultuur van Zambia (Althans Livingstone).

Het worden vier intense, interessante en fijne weken, daar ga ik vanuit. Ik probeer me zo goed mogelijk voor te bereiden maar weet uit ervaring dat ik ook zonder verwachtingen naar Zambia toe moet gaan. Ik hoop dat ik kinderen en leraren daar kan en mag helpen/inspireren, maar vooral ook dat zij mij net zo goed helpen/inspireren. Mijn toekomst overspant meer dan ons kleine landje, dat weet ik wel. Of Zambia of deze ervaring een goede weg naar een compleet toekomstplaatje wordt, dat is afwachten (nogmaals, geen verwachtingen).
Ik zal proberen te schrijven, al gaat dat dan via mijn telefoon en enkel wanneer ik tijd/zin en internet (Ja leeftijdsgenootjes, Wouter gaat naar een gebied zonder directie WiFi, niet gaan hyperventileren nu) heb.

Wil je nog dingen weten van tevoren, wil je doneren (ik neem enkel geld mee, waardoor ik daar door mijn aankopen ook de lokale economie kan steunen. Ik ga van al mijn donatiegeld wat ik al heb precies noteren en foto's maken ter garantie dat het goed terecht komt) of wil je discussiëren? Dat vind ik leuk, stuur me vooral een berichtje!

I'll keep you posted,
liefs,

Wouter

  • 06 Juli 2017 - 17:22

    Christel De Corte:

    Wat spannend Wouter! Ik wens je een leerzame ervaring waarbij je vol enthousiasme, verwondering en veel nieuwe inzichten veilig terug zal keren! En natuurlijk ook veel plezier!
    Groetjes Christel

  • 07 Juli 2017 - 10:43

    Marion Van Hees:

    Ik wens je een leerzame en fijne reis!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Dit is mijn reisblog waarin ik jullie (zo goed mogelijk) op de hoogte ga houden over mijn avontuur in Fresno, California waar ik 11 maanden zal blijven wonen.

Actief sinds 04 Juli 2014
Verslag gelezen: 1983
Totaal aantal bezoekers 12733

Voorgaande reizen:

15 Juli 2017 - 13 Augustus 2017

Expanding my horizon: Livingstone, Zambia

03 Augustus 2014 - 17 Juni 2015

Sunny California... I'm going to Fresno!

Landen bezocht: