Ik ben een smoothie - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Wouter Fransen - WaarBenJij.nu Ik ben een smoothie - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Wouter Fransen - WaarBenJij.nu

Ik ben een smoothie

Blijf op de hoogte en volg Wouter

28 Maart 2015 | Verenigde Staten, Fresno

'Heb jij vorige week al niet geschreven?' Nee, dat was al weer een maand terug. Maar ik heb volgens mij in de vorige 7 verslagen al duidelijk gemaakt dat de tijd snel gaat.

Groot nieuws!!!
Maandag 9 maart heb ik geauditeerd voor het grote toneelstuk (2:30:00 lang) van mijn high school, Clovis West. Met 0% vertrouwen en verwachting ging ik die auditie in omdat mijn dramalerares altijd goed duidelijk maakt dat mijn buitenlandse accent toch wel een dingetje is (nou moet ik je eerlijk bekennen dat zij ook echt de enige is die dat zegt, de rest vindt dat ik mijn accent redelijk amerikaans heb gemaakt). Anyway, de eerste ronde kwam ik door. No big deal, bijna iedereen kwam die eerste ronde door. Tweede auditie was bagger, ze liet me bijna nergens voor lezen, ik zat daar voor jan met de korte achternaam te kijken hoe de rest al de scenes mochten lezen. Ja, ik was boos en teleurgesteld. Ik ging naar huis, ging weer treurige afleveringen van Glee kijken, toen ik opeens een 'snapchat' kreeg dat de lijst online stond van mensen die het gehaald hadden. Ik hoefde niet lang te kijken, want ergens rond de 5de naam stond Wouter Franzen (ja, ze spellen het altijd fout). Ik ben nu zo erg blij dat ik de rol van John the butler heb, want hij is zo vaak op toneel, en ik heb 51 zinnen, en ik heb drie hilarische momenten waarmee ik hopelijk de zaal aan het lachen krijg.
De repetities duren tot 6 mei, zijn al volop aan de gang en ik ben begeef me weer elke dag 3 uur langer tussen de mensen die ik zo lief vind. Voorstellingen zijn 7,8,14,15 en 16 mei. 16 mei heeft twee voorstellingen, wat maakt dat ik een drukke 18e verjaardag heb ook weer omringt door mijn vrienden... Heerlijk!!!

School is nog steeds leuk, al zijn mijn hersencellen nog steeds aan het afsterven omdat ik geen moeilijke vakken heb. Ik ben hem echt al aan het knijpen voor mijn vwo eindexamenjaar volgend jaar. Maar ik ga er voor knokken, dus dat komt wel goed. Gelukkig heb ik hier mijn spaans en engels enorm verbetert, wat toch wel mijn doel was aangezien talen mijn favoriete vakken zijn.
Ik speel nog elke dag op mijn mooie saxofoon in de harmonie waar ik nog steeds de eerste saxofoon partijen speel. Ik ben laatst naar een festival gegaan van de Universiteit van Fresno, en daar heb ik met klamme handjes voor juryleden opgetreden. Nu heb ik al een tijdje geen les meer gehad dus ik verwachtte niet veel. Toch de hoogste score behaald als een van de weinige, waardoor mijn liefde voor muziek toch nog meer is gaan groeien de laatste weken!!!
Mijn tennisracket ook meegenomen... sorry pap, sorry mam, die heb ik in deze 7 maanden en 21 dagen nog geen een keer aangeraakt. Smoezen? Ik ben slecht in tennis, ik ben lui, de mensen hier zijn te goed, sporten met 30 of 40 graden is voor mij een no no. Maar hey, het initiatiefvan mn racket meenemen is al heel wat :).

Deze maand is eigenlijk niet veel gebeurd hoor, op Yosemite na. Samen met een Deens vriendinnetje ben ik met een Thais meisje en haar gastvader weer naar dat mooie park geweest. Wat kan de wereld ontzettend mooi zijn mensen, maar wat maken we dat toch verdomd moeilijk. Amerika is verre van milieu bewust als je al die wegen kijkt met de dikke pick-up trucks en weet ik veel wat. Nu heeft mijn gastvader een hybride auto wat ik al heel fijn vind, maar je komt ze niet veel tegen. De auto maakt de man hier. Juk.

Zo zijn Februari en Maart wat rustiger geweest, gaan April en Mei weer enorm actief worden. Vandaag is mijn eerste dag van spring-break, waarin ik lekker 1 week geen school heb. Van 1 tot en met 3 mei ga ik met m'n Hollandse maat Jelle naar Sacramento, de hoofdstad van California. Ja, LA of San Fran zijn niet de hoofdstad. Sacramento is een relatief kleiner stadje, maar er is toch wel wat cultuur te snuiven. Het is ook niet zo'n overpriced populaire stad, dus dat maakt het ook wat rustgevender. Heel veel zin in!
Verder ga ik vandaag naar 'the diary of Anne Frank', een toneelstuk van Clovis North (er zijn 4 clovis scholen: West, North, East and High). Heel toevallig dat ze dit stuk doen nu ik er ben, en ik ben ook ingezet voor wat uitspraak verbeteringen. Daarna ga ik met wat vrienden sushi eten omdat ze het niet vinden kunnen dat ik nog nooit sushi heb gehad... Op hoop van zegen dat het lekker is. Verder staat er veel rust op de planning aangezien de repetities weer slopend zijn. En stiekem hoop ik nog ff naar de kust te kunnen gaan, maar dat zien we allemaal nog wel.
In mei ga ik ook nog 5 dagen naar Oregon maar daar kom ik nog wel op terug.

En nu even verklaren waarom ik een smoothie ben, die kan ik eigenlijk op twee manieren invullen:
- Eerst was ik gewoon melk, maar door alle ervaringen die ik heb gecombineert van Nederland en Amerika (het fruit), ben ik opeens kei lekker geworden! (haha nee grapje hoor, maar het is wel een ander drankje geworden in ieder geval).
- Bij een smoothie is er van alles in een drankje gegooid en je weet zowat niet meer wat er in zit. De metafoor is hier dat ik niet meer kan zien of ik nu blij ben dat ik al mijn lieve vrienden en familie weer kan zien over ruim 2 maanden, of dat ik verdrietig ben dat iedereen hier al uit aan het kijken is naar graduation, zomervakantie, wat dus ook mijn vertrek inhoud. Ik weet het, 2,5 maanden lijkt voor jullie nog veel, maar hoe leuker en vertrouwder het is hier, hoe sneller het gaat. Na bijna 8 maanden lijken die restmaanden niks meer. En ja, ik weet het, geniet nog van de tijd die je hebt hier en dan komt nederland wel weer, dat hoeven jullie niet meer in de reacties te zetten want dat besef ik me ook. Maar in dat koppie van me zal altijd in mijn achterhoofd blijven hangen dat er een einde aan dit van onschatbare waarde avontuur komt.

Het is hier nu ongeveer 30 graden, en ik ben bang voor de 10 graden die er snel nog aan toegevoegd worden. Ik hoop dat alles lekker gaat in Nederland! Ik ben ook wel een beetje geraakt door alweer een vliegtuig crash die mijn dorpje weer verdriet deed. De verkiezingen heb ik ook flink gevolgd, en ook de juwelier van Goldies die gisteren het nieuws haalde heeft me weer aan het denken gezet.

Lieve allemaal,
het gaat jullie goed, ik zie jullie wel weer in Juni of jullie nou willen of niet! Deze smoothie gaat nog even wat lekkere ingredieten aan zichzelf toevoegen, en dan komt er een hele gelukkige smoothie jullie kant uit,
let maar op!!!

XXX Wouter Franzen

  • 28 Maart 2015 - 21:12

    Marloes:

    Daar een smoothie, hier straks bier! (Veel en cheap!) :p X

  • 28 Maart 2015 - 21:12

    Marloes:

    Daar een smoothie, hier straks bier! (Veel en cheap!) :p X

  • 28 Maart 2015 - 21:12

    Marloes:

    Daar een smoothie, hier straks bier! (Veel en cheap!) :p X

  • 28 Maart 2015 - 21:13

    Marloes:

    Daar een smoothie, hier straks bier! (Veel en cheap!) :p X

  • 28 Maart 2015 - 21:13

    Marloes:

    Daar een smoothie, hier straks bier! (Veel en cheap!) :p X

  • 28 Maart 2015 - 22:05

    Mama:

    Lieve zoon
    Hier kan en wil ik geen woord meer aan toe voegen.
    Behalve dan dat je een groot woord-kunstenaar aan het worden bent:
    KLAAR VOOR EEN TONEELCARRIÈRE!
    xx

  • 28 Maart 2015 - 23:03

    Mama:

    Lieve zoon
    Hier kan en wil ik geen woord meer aan toe voegen.
    Behalve dan dat je een groot woord-kunstenaar aan het worden bent:
    KLAAR VOOR EEN TONEELCARRIÈRE!
    xx

  • 29 Maart 2015 - 01:21

    Rein:

    Ha lieverd,
    Veel succes met je toneelstuk de komende maanden,
    Hopelijk wordt die ook gefilmd, want ik kan niet wachten om hem te zien.
    Doe nog maar flink genieten daar en lekker veel aan die smoothie toevoegen,
    Zolang het maar geen kersen zijn, ik haat kersen. ;)
    Tot over 2,5 maand
    Xxx

  • 29 Maart 2015 - 03:39

    Harriet:

    klinkt nog allemaal goed Wauter Franzen! We zullen snel zelf kunnen zien als je tenminste nog een uurtje vrij kan maken voor ons. Je moet toch eten heh

  • 12 April 2015 - 22:12

    Gini:

    Ha smoothie, het was weer heerlijk lezen. En leer ze en oefen ze, voor de tijd hoef je niks te doen die verloopt van zelf. Tot gauw weer in Holland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Dit is mijn reisblog waarin ik jullie (zo goed mogelijk) op de hoogte ga houden over mijn avontuur in Fresno, California waar ik 11 maanden zal blijven wonen.

Actief sinds 04 Juli 2014
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 12754

Voorgaande reizen:

15 Juli 2017 - 13 Augustus 2017

Expanding my horizon: Livingstone, Zambia

03 Augustus 2014 - 17 Juni 2015

Sunny California... I'm going to Fresno!

Landen bezocht: