Working hard to become an American! - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Wouter Fransen - WaarBenJij.nu Working hard to become an American! - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Wouter Fransen - WaarBenJij.nu

Working hard to become an American!

Blijf op de hoogte en volg Wouter

21 September 2014 | Verenigde Staten, Fresno

Dag lieve vrienden, kennissen, familie enzv..

Ik zit nu al anderhalve maand in Fresno.. Gek is dat he? Ik bedoel, soms lijkt alles van Nederland zo dichtbij; het afscheid, de gekke momenten met iedereen.. Aan de andere kant voel ik ook vaak enorme rust: Ik ben er, ik ben hier nu en ik ben goed mee aan het draaien hier. Met rust bedoel ik ook dat ik minder Engels praat nu waarbij ik constant naar de juiste woorden en zinsconstructies moet zoeken. Het gaat vlotter nu, vooral in mijn hoofd.

Hoe heb ik mijzelf staande gehouden deze anderhalve maand? Voor een groot deel heb ik me alleen maar gelukkig en geprikkelt gevoeld door alle leuke dingen die op me af kwamen en alle leuke mensen die ik heb leren kennen. Maar ik ontken niet: Ik heb een paar zware dagen gehad, al waren dat er maar 3. Dit kwam voornamelijk omdat ik hier in een huis zit met alleen een gastvader, die overigens super aardig is en waarbij ik me helemaal thuis voel. Maarja, als je nou opgroeid in een kippenhok van 7 personen, dan kan het nogal eenzaam voelen hier als je weer eens alleen aan de ontbijttafel zit, of als er weer niemand thuis is na school.

Met wat lieve woorden vanuit het thuisfront en dergelijke heb ik die dagen weggeduwt, want alles wat ik hier meemaak maakt me sterker. Er zullen nog vaker momenten zijn waarin ik me eenzaam voel, en daar leer ik nu al mee dealen. Soms door me volledig op school te storten (wat heerlijk is want ik sta nu alleen maar A+'en tot nu toe) en soms door, zoals mn lieve zus lisanne dat zo mooi zegt, de stoute schoenen aan te trekken en gewoon wat vrienden te sms'en. En dat helpt! Ik leer hier geweldige mensen kennen, en als ik naar een ander lokaal loop hoor ik van alle kanten : hey wauwter! Dat is heel fijn.

Ik doe ook steeds meer leuke dingen hier: Vrijdags een filmpje pakken, op zaterdag en zondag heel gezond doen in In&out, Chipotle en The Habit (Burger restauranten en mexicaans)... Dit weekend of volgend weekend staat er al weer een volgende film op t programma met wat vrienden :)

Over school (zodat jullie nogmaals weten dat t hier niet alleen lang leven de lol is voor mij): Alles gaat goed, zoals ik al aangaf zijn mijn cijfers tot nu toe erg hoog. Het ding met amerika is: Ze kennen geen VWO, Havo en VMBO. Alle intelligentie niveaus zitten hier gemixt, wat maakt dat ik nu al een betere kennis over Amerika heb dan de helft van de klas bijvoorbeeld. Aan de andere kant zitten er ook geniale mensen die niks doen en alles gemakkelijk halen. Erg divers dus.
Mijn drama is super leuk, en fijn om de dag mee te beginnen, want nouja, met drama wil je nog wel eens gewoon op een bank liggen met Jamba juice en een muffin om wakker te worden..
Economie is oke, al is dat niet echt heel moeilijk verrassend genoeg. Het is alleen maar theorie om de kids hier te leren hoe ze geld moeten sparen als ze naar college gaan.
Band is leuk maar vooral door de mensen. Ik ben een van de weinige die niet Competitive Band en Football Band doen, maar alleen de laatste. Competitive is zwaar, veel na school repeteren in de warme zon. Omdat ik hier maar een jaar ben, wil ik niet mijn hele leven op muziek storten waardoor ik geen tijd heb om andere dingen te doen. Maar dit is vooral waar ze in de les elke dag aandacht aan besteden, de muziek die ik niet meespeel voor het echie.. Ik doe toch gewoon mee en stiekem wordt het leuker en leuker dus alles komt goed.
Spaans is jammer. Omdat ik al veel heb moeten schuiven, kan ik niet naar een moeilijker spaans omdat mn rooster dan weer helemaal om moet. Wat ze hier nu leren is basis werkwoorden en lijdend voorwerp enzovoort. Tsja ik lijk hier Spaans Einstein, omdat ik dit al 3 jaar geleden heb geleerd. Ik heb echter aangegeven dat ik extra en zwaarder werk wil en dat gaat me wel helpen denk ik. Waarom ik dit niet laat vallen is omdat ik mijn Spaans aan de gang wil houden, en niet een achterstand oploop als ik terug ben. Dus voor dit vak zeg ik maar: liever mn basis extra trainen dan helemaal geen spaans..
Dan heb ik nog 2 uur ROP, de performing arts lessen. Wat ik hierin doe is ongeveer 1 uur Engels (lezen, essays) en drama (decors bouwen, improvisatie) . Elke dinsdag en donderdag gaan we met de bus naar het Performing Arts Center (PAC) om te klussen, wat heel handig en leuk is.

Ook ben ik weer een keer naar Yosemite geweest en het is nogmaals te mooi om te beschrijven.. Foto's doen deze plaats tekort en eigenlijk zou iedereen t een keer moeten bekijken, zo'n natuurschoon is gewoon onbegrijpelijk. En het erge is dat sommige vrienden van mij hier deze plek zelfs niet hebben gezien! We waren daar deze keer met 2 Deense vrienden van mijn gastvader, hele aardige mensen en leuk om weer eens wat Europeanen te spreken..
Nog een paar dingen over mijn Nederlands: Ja, spelling is niet mijn sterke kant, en daar verontschuldig ik me nogmaals voor. Maar nog iets leuks aan Yosemite is dat hier ook veel Nederlands naar toe komen, zo ook afgelopen weekend. En dit lieg ik niet, ik stuntelde als een gek over mijn woorden toen ik met deze lekker Rotterdams gebekte mensen sprak. Dit geeft aan dat ik niet echt vaak met Nederland skype of praat, want ik had lichte opstartproblemen.. Komt wel goed hoor jongens ;)

Welnu, ik stop met schrijven want ik wil niet dat mijn verslagen zo lang worden dat jullie ze niet meer willen lezen.
Ik mis jullie, maar ik heb het fijn hier! Ik hoop dat alles in mijn kikkerlandje goed gaat.

See y'all!
Wauwter Frensen.

  • 21 September 2014 - 20:58

    Yfje:

    Ben trots op je fichtilius, fantastisch om te lezen hoe je het allemaal aanpakt daar:)! Dikke zoen

  • 21 September 2014 - 21:44

    Jennifer:

    Leuk verslag wauwter! Het klinkt goed en die lastige dagen horen er bij maar die ben je aan het einde van de trip weer vergeten. Geniet ! Ps wij zijn komend voorjaar allemaal aan de westkant! Daar contacten we nog even over xx

  • 21 September 2014 - 23:29

    Mama:

    Hé Wouter
    Leef je Amerikaanse leven! En vooral plezier maken met je vrienden in de States

  • 22 September 2014 - 01:31

    Harriet En Hans:

    Hoi Wouter,

    Wat leuk om te horen dat het zo goed met jou gaat! Hans en ik zijn alweer 3.5 weken hier en gaan over 3 weken weer terug. Wij hebben al geboekt voor 12 februari en blijven dan 3 maanden. Dus mochten jullie ons kant uit willen komen dan weet je dat je welkom bent!

    Have fun!

    Harriet

    P.S. Ik zie dat je al van Jennifer gehoord heeft dat zij er ook zijn.

  • 22 September 2014 - 10:15

    Lisanne:

    Dikke kus! Je doet t fantastisch mini!!! Xxxxxxxxxxx

  • 22 September 2014 - 19:25

    Franka:

    hoi wouter

    fijn om te lezen dat het goed met je gaat
    ik geniet van je leuke verhalen
    ben je al verhuist?
    veel plezier en geniet ervan
    xxx en een dikke knuffel franka en fam.

  • 23 September 2014 - 20:28

    Louisan:

    Gaaf Wouter, je groeit! En je was al groot. Super mooi geschreven ook. Geniet en neem het goede advies van Lisanne idd maar flink ter harte. Liefs van mij

  • 25 September 2014 - 19:30

    Gervaas:

    Goed bezig, Wouter!
    Leuk te horen dat je zo enthousiast bent over Yosemite. Het mooie is; daar in Californië zijn nog veel meer indrukwekkende plekken. Besteed je tijd goed en geniet!
    Groetjes.

  • 27 September 2014 - 00:23

    Gini:

    Ha Wauwter, hoe spreken ze dat uit? Het gaat wel goed daar, zo te lezen. Fijn dat je dagen zo vol zijn en dat je van alles mee maakt. En de mindere dagen: dan denk maar dat dat ook weer voorbij gaat en denk maar aan ons en hoe we genieten van je leuke verhalen. Veel plezier daar.Groet Gini en fam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Dit is mijn reisblog waarin ik jullie (zo goed mogelijk) op de hoogte ga houden over mijn avontuur in Fresno, California waar ik 11 maanden zal blijven wonen.

Actief sinds 04 Juli 2014
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 12785

Voorgaande reizen:

15 Juli 2017 - 13 Augustus 2017

Expanding my horizon: Livingstone, Zambia

03 Augustus 2014 - 17 Juni 2015

Sunny California... I'm going to Fresno!

Landen bezocht: